Drivaksel, differentiale og deres ophæng
Forskellige autokomponenter er ansvarlige for at levere motorkraften til hjulene. Den såkaldte drivaksel, differentialet og alle de respektive beslag, er nogle af de meget fundamentale komponenter blandt disse.
Sådan virker drivakslen og differentialet
Drivakslen er ansvarlig for at overføre kraften mellem gearkassen og hjulene, hvorfor den betragtes som værende en del af drivlinjen. Denne består typisk af en stubaksel på hjulet, som også indeholder et CV-led. Sidstnævnte sørger også for at sikre hjulenes hældning på styreakslerne såvel som at begrænse deres drejeradius.
Mens det led der sidder på gearkassen ofte også absorberer de aksiale forskydninger der opstår under kompression, er leddet på hjulene typisk et fastgjort led, der kun kompenserer for ændringer i vinklen. De fedtfyldte manchetter der beskytter drivakslernes led, fremstilles enten af gummi eller TPE. Revnede manchetter er en af de typiske svage punkter, hvorfra der kan opstå defekter, da dette tillader indtrængen af vand og skidt, som beskadiger leddenes kontaktflader.
Differentialet er dog et planetgear, der typisk er monteret mellem de to hjul på en aksel. I denne samling findes de gear der modtager kraften fra motoren gennem forskellige mellemliggende enheder forbundet til planethjul holderen. På tværgående motorer består gearingen typisk af tandhjul, mens der typisk bruges vinkelgear i langsgående motorer. De såkaldte differentialgear bruges i layouts, hvor kraften overføres ved hjælp af en propelaksel. Differentialet driver begge hjul med et identisk moment ved hjælp af drivakslerne, selv hvis de ikke drejer med den samme hastighed, for eksempel i sving. Hvis et af de to hjul stopper helt, roterer det andet hjul med den dobbelte hastighed. Dette er et almindeligt problem om vinteren, hvor man for eksempel starter kørslen på en glat vej.
Specialdesign: begrænset slip differentiale
Det specialdesignede, såkaldte begrænset slip differentiale, løser ofte dette problem ved at forhindre kompenseringseffekten fra drivakslerne, gennem en bevidst påført friktion. Derved leveres kraften kun delvist til hjulet. Den resterende kraft omdannes til varme. Der benyttes særlige ophæng for en sikker og tilstrækkelig fleksibel fastgørelse. Disse fremstilles som regel af gummi; de sidder typisk enten i toppen eller bunden af differentialet.
Udskift slidte komponenter som drivakslen, differentiale ophæng og meget mere – Rexbo har mange autodele på lager online.