Koblingssæt: de enkelte dele og deres funktion
Når der tales om koblingen, mener man som regel den udkoblelige, fodstyret kobling, der benyttes i de fleste biler. Denne kobling består af en koblingsskive og gør det muligt at starte samt at skifte gear. Den frigørende kobling, der styres med foden i bilen eller med hånden på en motorcykel, og som sidder mellem motoren og gearkassen i bilen, er det mest velkendte design på grund af dens store udbredelse. Koblingen er en sliddel. Når den udskiftes, er det almindeligt at man monterer et komplet koblingssæt, inklusive udrykkerlejet og koblingsskiven. Sommetider er svinghjulet en del af koblingssættet.
Koblingssæt: hvordan svinghjulet, trykpladen og koblingsskiven fungerer
Der er to måder, hvorpå en kobling fungerer. Når man starter, finder friktionskoblingen sted. Dette kaldes også en delvis sammenkobling. Men når man skifter gear, skal kraftoverførslen stoppes helt i nogle sekunder. På dette stadie frigør koblingen motoren fra gearkassen og kompenserer effektivt for de forskellige rotationshastigheder, ved hjælp af en jævn sammen- og udkobling.
Strukturen består typisk af en koblingsskive, der er udstyret med ringformede friktionsbelægninger på begge sider, og som er klemt mellem to skiver – svinghjulet og trykpladen (koblingsdæksel). Sidstnævnte skiver er derimod fastgjort til motorens krumtapaksel. Svinghjulet sidder fast på krumtapakslen, mens membranfjederen trykker trykskiven op mod svinghjulet.
Koblingsskiven sidder fast på gearakslen med en rilleforbindelse. For afkobling af koblingen, kræver membranfjederen en aksial fastspænding. Dette opnås ved at trykke det såkaldte udrykkerleje mod fjederen, ved hjælp af koblingspedalen. Lejet trykker på membranfjederen og fjerner derved trykpladen fra koblingsskiven og svinghjulet.
Kunder kan købe et komplet koblingssæt eller tilsvarende enkeltdele online i rexbos autodelebutik.