Motorkøling: Uden en termostat eller en blæser, vil bilen overophede
Motorkølingssystemet sikrer en afledning af den varme der genereres under forbrændingsprocessen og forhindrer derved skader. Ellers ville olien nå over dens maksimalt tilladte temperatur og ville miste sine smøringsegenskaber – eller ventilerne ville brænde. I dag bruges der stort set alle steder vandkøling. Dette består af et kølekredsløb der styres af en termostat, inklusive en køler og en blæser.
Termostat og blæser: Motorkølingssystemets funktioner
Termostaten hjælper motoren med at nå sin driftstemperatur så hurtigt som muligt samt med at blive ved denne temperatur. Dette er afgørende for at den virker effektivt. Hvis motorens temperatur er for lav efter start eller når den ikke yder så meget, lukker den og returnerer kølervæsken direkte tilbage i motoren, i stedet for at føre det gennem køleren. Termostaten bruger til dette formål et udvidelseselement, som altid er omgivet af kølervæske, og som justerer begge ventilplader, når en vis temperatur overskrides. Motoren producerer også en blanding af kølervæske og recirkuleret væske. Først når væsken bliver varm åbnes den permanent, hvorved der afkøles med det samme, så man undgår revner osv. Åbningstemperaturen er normalvis ved omkring 90 °C.
Blæseren er et anden vigtig komponent i motorkølingssystemet. Denne del er monteret foran køleren og er som regel forbundet til generatoren via en kilerem. Blæseren aktiveres ved hjælp af termiske kontakter, der for eksempel aktiveres når bilen holder i tomgang for længe. Andre årsager tæller overbelastning, langsom trafik eller når der er meget varmt udenfor.
Rexbo auto parts har disse og mange andre reservedele til motorkøling på lager.