Støddæmperen – oftest olie- eller gasladede hydrauliske dæmpere
Støddæmperen er et sikkerhedsrelevant komponent på motorkøretøjer. De dæmper vibrationerne fra køretøjet – og dermed er de faktisk en vibrationsdæmper, hvorfor deres navn er en smule misvisende. Faktisk dæmpes stødende fra huller i vejen, bump osv. ved hjælp af affjedringen. Støddæmperen og fjederen udgør sammen ét stykke: det såkaldte fjederben. Fjederbenet er forbundet til karosseriet med en fjederskål eller et tårnleje.
Gastryksdæmpere og olietryksdæmpere i form af enkeltrørs- eller dobbeltrørs støddæmpere.
De mest almindelige typer støddæmpere er dem med hydraulikolie eller de gasladede. Begge indeholder en stempelstang i en cylinder, der er fyldt med olie. Hydrauliske støddæmpere består typisk af et stempel der føres på en stempelstang inde i en cylinder fyldt med olie. Når denne stang bevæges i den aksiale retning, strømmer olien gennem de tilsvarende åbninger og skaber derved trykforskelle. Dette resulterer i, at de afdæmpende kræfter skabes. Dæmpning ved kompression af støddæmperen kaldes enten for bumpet eller kompressionen; dæmpekraften fra udvidelsen af støddæmperen kaldes for bagslaget.
Modsat konventionelle oliedæmpere, indeholder gasladede støddæmpere gas. Dette er under tryk og forhindrer at olien skummer, hvorved det sikrer en øget ydeevne under belastning. Gas har også en ekstra dæmpefunktion (selvom den er lille). En anden forskel er mellem enkeltrørs og dobbeltrørs støddæmpere. Modsat enkeltrørs støddæmpere, har dobbeltrørs støddæmpere et separat kompensationsområde, hvori overskydende olie kan løbe ind gennem en ventil.
Slidte støddæmpere udgør en betydelig sikkerhedsrisiko, og det betragtes derfor som en alvorlig defekt under det påkrævede syn. Dette er en sikker måde at dumpe i syn på. Det er derfor i din bedste interesse, at defekte olie- eller gasstøddæmpere udskiftes så hurtigt som muligt.
De egnede dele kan købes hos Rexbo auto parts, lige fra tårnlejer til komplette stivere til støddæmperen.