Tændrør er nødvendige for at kunne tænde for luft-brændstof blandingen i motoren. Deres levetid afhænger af materialet de er lavet af. Gennemsnitligt er levetiden 20,000 - 30,000 kilometer for kobber, nikkel, chrom-nikkel og kobber-nikkel komponenter, 60,000 - 70,000 for platin komponenter, 70,000-90,000 for sølv komponenter, 70,000-100,000 for yttrium komponenter og 80,000 - 100,000 for guld tændrør.
Hvad der er vigtigt at vide om udskiftning af tændrør
- Det uønskede stadie for disse komponenter kan ses ved problemfyldt start af motor, reduktion af kraften samt ustabilitet ved tom-gang. Øget brændstofforbrug er også hyppigt, når tændrør har brug for udskiftning. Motorfejl resulterer i vibrationer i karosseriet af bilen.
- Det er bedre at overdrage udskiftningen af disse komponenter til professionelle, da fejl under installation kan resultere i seriøse konsekvenser. For eksempel kan installation uden brug af en momentnøgle resultere i overspænding. Dette skader komponenterne og resulterer i indtrængende metal-partikler i forbrændingskammeret. Hvis dette forekommer, resulterer dette i defekter hos motor-komponenter.
- Husk at under installation af nye komponenter er der en risiko for at beskadige tråden i cylinderhovedet. Dette kan resultere i behov for motor eftersyn, hvilket aldrig er billigt. Derudover skal du have i mente, at tilslutning af højspændingsledningerne til komponenterne kræver yderste forsigtighed
- Alle komponenter skal udskiftes på samme tid, hvilket er hvorfor at det er anbefalet ved køb af tændrør i par. Antallet af komponenter i et sæt afhænger af køretøjets konstruktion og model. Oftest er der et komponent per cylinder, og i sjældne tilfælde; to tændrør per cylinder.
- Brug af højkvalitetsbrændstof er med til at undgå accelereret slitage på komponenterne. Dette er grundet det faktum, at urenheder i brændstoffet fremprovokerer deponeringsdannelser ved isolatorene samt elektroder. Resultatet ved disse er gradeligt ubrugeligt.