Ventilation / Varme: Vekselvirkning mellem styreenheden, varmeveksleren osv.
Moderne køretøjer er som regel udstyret med et aircondition, udover varmefunktionen. Denne kommer ofte i form af en automatisk AC, det såkaldte klimaanlæg. Dette resulterer i en betydeligt øget komfort, sammenlignet med biler fra tidligere årgange. Det betyder dog også, at der er brug for et stort antal komponenter. Spektret starter med en simpel modstand, der bruges til kabineblæseren, og ender ved den respektive styreenhed eller kabineluftfilter.
Sådan fungerer den og hvordan den udskiftes
Den måde ventilationen/opvarmning er konstrueret på, ligner den fra et konventionelt køleskab. En varmeveksler køler kontinuert et medie gennem fordampning. Kulden fra fordampningen blæses ind gennem kabinefilteret og ind i kabinen gennem luftkanalerne, og skaber derved den ønskede køleeffekt. Styreenheden modtager også data fra en udendørs temperatur sensor og viser disse på instrumentbrættet. Baseret på forskellen mellem den ønskede temperatur og den aktuelle temperatur i kabinen, skiftes der automatisk mellem varmeapparatet og AC-systemet.
Det er ikke blot vigtigt at det fungerer ordentligt i forhold til komforten, men også i forhold til trafiksikkerheden. Duggede eller frosne ruder kan effektivt afhjælpes ved hjælp af varmesystemet eller bilens aircondition. Ved hjælp af moderne styreenheder, har AC-systemet ikke længere et højt brændstofforbrug.
Hos Rexbo findes der reservemodstande, kabinefiltre, styreelementer til varmesystemet samt varmevekslere.